یکی از هنرمندان پیشکسوت موسیقی ایران از شرایط داوری بخش نوازندگی پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش کمانچه نوازی سخن گفت.
به نقل از پارسی پیام ، مهدی آذرسینا نوازنده پیشکسوت کمانچه و عضو هیات داوران بخش نوازندگی کمانچه این دوره از جشنواره موسیقی جوان گفت: خوشبختانه جشنواره موسیقی جوان به واسطه استمرار در برگزاری، پیشرفت خوبی داشته اما صرفا برگزاری چنین رویدادی نمی تواند در رشد، اشاعه و ترویج موسیقی درست و جدی و متعالی ایران برای جوانان کافی باشد.
وی ادامه داد: جشنواره از نظر کیفیت خیلی منصفانه و بی طرف فراخوان می دهد. قطعات اجرایی برای جوان ها در دو مرحله توسط استادان و آدم های موجه تعیین می شود. برای داوری نیز استادان مطرح موسیقی حضور دارند و برای هر ساز چندین نفر نظر می دهند در نتیجه همه امور با دقت و درستی کامل صورت می گیرد؛ اما کافی نیست. به نظر من اگر جشنواره بخواهد آن انگیزه اصلی که ترویج موسیقی درست و جدی در بین مردم و جوانان است را اشاعه دهد؛ نیازمند حمایت رسانههای عمومی و جمعی است.
این نوازنده پیشکسوت کمانچه با اشاره به نقش پررنگ صدا و سیما در معرفی هنرمندان نسل جوان گفت:متاسفانه رسانه ملی هیچ گاه توجه خاصی به این جشنواره نداشته و این در حالی است که ما طی دوره های مختلف جوانانی داشتیم که چندین دوره پشت سرهم برگزیده شدند. بسیاری از آنها تمام ردیف موسیقی ایرانی را از حفظ هستند و با انگیزه و تلاش به جشنواره می آیند اما جایی برای دیده شدن ندارند. چه اشکالی دارد تصویری از آنها با ساز به دست مثل فوتبالیستها یا هنرپیشههای بدون صاحب شهرت در تلویزیون نشان داده شود همین مسئله تشویق بسیاری را برای آنان به همراه دارد.
آذرسینا با بیان اینکه جشنواره موسیقی جوان تا به امروز موفقیت آمیز بوده است، افزود: رپرتوار اجرایی را خودمان تعیین کردیم بنابراین شرکت کنندگان در این جشنواره بایستی تمامی موارد مشخص شده را اجرا می کردند. امسال در پانزدهمین دوره جشنواره ۱۰۰ نفر در بخش کمانچه شرکت کردند و من و سایر داوران کمانچه با دقت بسیار تمامی آثار شرکت کنندگان را بررسی کردیم. اما اجراها نشان می داد ما از نظر معلم کمبود داریم. بسیاری از جوانان بر اساس آلبومهای موسیقی من و یا آقای شکارچی و یا با تمرکز بر کتاب من که تنها ردیف کمانچه است، اجرا کردند که البته اشکالی هم ندارد ولی مشخص بود که کسی به عنوان معلم و راهنما نبوده که کار آنها را نظارت و مشکلاتشان را برطرف کند. چرا که به قول استاد برومند که می گفت نوار که نمی تواند بگوید غلط است یا درست. در نتیجه تاسف خوردم که آن زحمتی که می کشند خیلی نتیجه بخش نبوده است. البته فضای جشنواره مقایسه و نسبت است و در میان شرکت کنندگان چندین نفر خوب بودند و انتخاب شدند ولی باز آن چیزی نبود که انتظارش می رفت.
داور پانزدهمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: در این دوره هنرجویی که کاملا آماده، تند و چالاک کمانچه بزند و برداشت و تلقی اش از کمانچه، موسیقی، حس و حالی که نواختن موسیقی ایرانی و تکنوازی در موسیقی ایران دارد را در کارش داشته باشد، به صورت مطلوب نبود ولی به هرحال جای قدردانی دارد.
این مدرس موسیقی با اشاره به اینکه بایستی برای هنرجویان کمانچه چارهای اندیشیده شود، گفت:در شرایط کنونی شاید کلاس رفتن و داشتن معلم خوب برای همه سخت باشد. کمانچه نوازان بسیار مردمی هستند و برای ارتقا کار نوازندگیشان بایستی چارهای برایشان اندیشیده شود.
آذرسینا درخصوص همراهی استادان موسیقی ایران در جایگاه داوران جشنواره یادآور شد: من معتقدم کار داوری ظریف و شکننده است و شخصی که در مقام داور جوانان را به طرف ذهنیت خودش می کشاند؛ باید شناخت کافی و کامل داشته باشد، ردیف دان و موسیقیدان باشد تا بتواند درست قضاوت کند. خوشبختانه داوران بخش کمانچه همه کارکرده و کاربلد وخوب هستند.
داوریهای مرحله مقدماتی بخش موسیقی ایرانی و کلاسیک پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در حال اتمام است و به زودی نتایج مرحله اول از سوی دبیرخانه جشنواره اعلام میشود.