امروز 29 مرداد ماه 2022-08-20 در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا دانشگاه جنگ ( دافوس) برای امیران و افسران ارشد آجا دوره دافوس با رویکرد مباحث پیچیده مذاکرات استراتژیک و قدرت مذاکره برگزار گردید .
به گزارش پایگاه خبری پارسی پیام : با توجه به آنکه اولویت اول دافوس آن است که افسران زبده و کاربلدی را برای ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران آموزش دهد . در این دوره پیشرفته که با رویکرد آخرین تحقیقات تکنولوژی جهان و بدور از سیستمهای سنتی آموزش و با توجه به اولویت های دافوس برای فرمانده هان زبده با رویکرد رخ دادهای روز ایران و جهان طراحی و پایه گذاری شد.
پیوسته توجیه منطقی دافوس با توجه به شرایط موجود تصمیم سازی پیچیده و سخت بوده و هست و در این دوره به کارکردهای اصول و فنون مذاکره در شرایط سخت نگاه تازه و ویژه ای مبذول گردید.
در این دوره آموزشی دکتر مازیا میر مدرس تخصصی دکترین مذاکرات استراتژیک به باید ها و نبایدهای مذاکره و مخصصوصا مبحث ضریب شرافت در مذاکره و مدیریت عمر با رویکرد قدرت مذاکره نگاهی تازه و موشکافانه ای صورت پذیرفته است.
مباحث متنوع دیگری با رویکرد ارتباطات غیر کلامی و تفکر سیستمی در اصول و فنون مذاکره و همچنین کاربردهای استراتژیک مذاکره در تاریخ جنگهای مختلف پرداخته شد.
مسائل و مباحث مربوط به مذاکرات استراتژیک بسیار ساده و بدیهی است. چراکه ما هر روز و هر ساعت با بمباران اخبار و شبکه های اجتماعی با آنها رو برو هستیم اما واقعیت دقیقا چیز دیگری است.
مذاکرات استراتژیک را کارشناسان و متخصصان این رشته و مذاکراتی که درخصوص زمینه ها و مسائل بین المللی، منطقه ای و ملی مهم در گستره زمانی میانمدت تا بلندمدت تفسیر می نمایند که در آن مهارتهای مذاکره ها و تاکتیکها و تکنیک ها آن بهکار گرفته می شود.
باید اذعان نمود که در این سلسله از مذاکرات، راهبردها ، دقیقا ابزارهایی هستند که ما را به اهداف از پیش تعیین شده و یا نشده رهنمون خواهند نمود و تبلور موفقیت در این مسیر رابطه عمیق و معنی داری دارد با میزان و مدل های آموزشی افراد در جایگاه تخصصی و مخصوصا سوابق عملیاتی که داشته و همچنین تاکتیکها و ابزارهایی که برای دستیابی به این استراتژیها در دسترس دارند.
رهبران استراتژیک باید دیدگاه عمیق و معنی داری نسبت به فرایند مذاکره و نگاه کاملا متفاوتی به طرف مقابل داشته باشنپد ، تا بتوانند مذاکرات را پیش ببرد. اگرچه این امر در وهله نخست سخت و شاید دشوار بهنظر میرسد، ولی در حقیقت پیوسته با این وحدت رویه ها درگیر هستیم و این گونه مذاکرات را شاید بتوان مذاکرات استراتژیک نام گذاری نمود.
در کارگاه آموزشی تخصصی به تفکر یک مذاکره کننده استراتژیک از دیدگاه های مختلف نگاه تازه ای شد و سپس به ابعاد، انواع و اصول و فنون مذاکره ازجهات مختلف با رویکردهای مختلف و در سایه آینده پژوهی نگاه دوباره ای انجام شد، در نهایت نیز بهطور خلاصه یک نمونه های مذاکرات استراتژیک واکاوی شد بدون آموزش پاور پوینت و بهعنوان مطالعه موردی (Case Study) فیلمهای مختلفی نقد و بررسی گردید.
سرفصل های این کارگاه آموزشی به شرح زیر می باشد:
معرفی ابزارهای نوین یک مذاکره کننده استراتژیک
مفاهیم پایه در اصول و فنون مذاکره
مذاکره در شرایط بسیار سخت و بحرانی
آشنایی با ترفندها و نیرنگها و فریبها در مذاکره
رویکردهای نوین مذاکره با تکیه بر تفکر سیستمی
چالشهای مدیریت عمر بر مبنی اصول حرفه ای مذاکره
مدیریت تعارض استرس و خشم با رویکرد مذاکره سه بعدی
اصول و فنون پیشرفته متقاعد سازی برای مذاکره کنندگان
مذاکره موفق زمانی نیست که دو طرف از مذاکره راضی باشند و یا دو طرف ناراضی مذاکره فرایند ورای رضایت و نارضایتی است و فقط
در اینده مذاکره تفسیر خواهد شد
یکصد اشتباهاتی که در زمان مذاکره بیشتر مرتکب می شویم:
1.ممانعت از احساسی شدن در مذاکره
2.هرگزدر زمان مذاکره، داشته های خود را بیش از حد ارزشمند ندانید و بلعکس
3.فهم و دریافت اشتباه از جایگاه فکری طرف مقابل و خودمان و داشتن نگاه ثانویه
4.ممکن است طرف مذاکره شما مواردی را مطرح کند که باعث ناراحتی شما شود واقعه جنگ علی ع و عمروعاص.
5.تحقیق، تحقیق و بازهم فقط تحقیق…
6.پیوسته به منبع یا منابع موثق متصل گردید با تکنیک سه بعدی
7.همیشه سعی کنید منبع اصلی طرف مذاکره را پیدا کنید و از ایجنت ها و واسطه ها دوری کنید.
8.قدرت نفوذ را در خود باز سازی و تقویت نمائید..
9.در زمان مذاکره همیشه با کسی مذاکره کنید که قدرت نفوذ داشته باشد
10.قدرت نمایی بی مورد اساسا ممنوع است….
11.افراد همیشه در زمان مذاکره فکر میکنند توان و جایگاه آنها در مقابل فرد مذاکره کننده بالاتر است
12.گوش نکردن به طرف مقابل …. هنر گوش کردن…
13.سعی کنید در زمان مذاکره بیشتر گوش کنید تا حرف بزنید
14.بدانید باید چه زمانی میز مذاکره را ترک کنید و چه زمانی آنرا ترک نکنید
15.برخورد خیلی سخت یا خیلی نرم یا استراتژی بدون استراتژی
16.شناخت شخصیت بصورت الگوی سه بعدی…
17.به طرفتان نحوه تجارت را آموزش دهید
18.اهمیت بی اندازه دادن و یا بلعکس…
19.اهمیت بی حد و اندازه برای بستن معامله باعث احساسی شدن و در نهایت شکست مذاکره خواهد شد.
20.سعی کنید در زمان مذاکره تنها بر رویمنافع مالی و یا غیر مالی تمرکز نفر مائید…
21.سعی در تخریب طرف مقابل یا ضد تخریب..
22.به دنبال گزینه های دیگر نرفتن و متمرکز خاص بودن
23.حتما به دنبال موارد مختلف باشید و…..