در ایران زعفران جزو یکی از بهترین محصولاتی است که می توان صادر کرد، از این رو صادرات زعفران می تواند کمک بزرگی به ایجاد اشتغال و ارز آوری برای کشور ما شود.
به گزارش پایگاه خبری پارسی پیام ؛ بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا در ایران تولید شده و خرید زعفران از ایران بیشترین رتبه را دارد و حجم زیادی از این تولیدات به خارج از کشور صادر می شود، اما اکنون به دلیل کاهش تولید زعفران ، جایگاه ایران به عنوان خاستگاه زعفران جهان به خطر افتاده است.
در این زمينه مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی و مشاور وزیر گفت: بالارفتن قیمت زعفران به دلیل کاهش میزان تولید بوده است.
دکتر حسین زینعلی در خصوص آخرین اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در حوزه کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: مهمترین کاری که انجام داده ایم این است که تولید و خودکفایی در زمینه برخی از گیاهان دارویی را رقم زده ایم.به عبارت دیگر در حال حاضر در مورد تولید برخی از گیاهان دارویی از جمله زعفران ، در سطح دنیا رتبه اول را داریم.
وی افزود : با 122 هزار هکتار سطح زیر کشت ،بیشترین سطح زیر کشت در حال حاضر متعلق به ایران و از سوی دیگر حدود ۹۰ درصد تولید زعفران دنیا متعلق به ما است.
زینعلی با بیان اینکه ما سعی کرده ایم روی کیفیت زعفران کار کنیم، افزود:متاسفانه امسال به دلیل وضعیت خشکسالی و اینکه کشاورزان در سال های گذشته نا امید شدند و لذا کمتر به محصولات خود رسیدگی کرده اند، منجر به این شده که تولید زعفران به نصف کاهش پیدا کند.
مشاور وزیر و مدیر طرح گیاهان دارویی بابیان اینکه صادرات یکی از بهترین روش ها برای افزایش توان اقتصادی هر کشوری است، ادامه داد: اگر چه زعفران کمتری نسبت به سال های قبل صادر کرده ایم اما به دلیل بالارفتن قیمت این محصول در بازارهای بین المللی ، ارزش صادرات زعفران امسال رشد داشته و کاهش تولید ، افزایش بیش از ۳۰۰ درصدی قیمت زعفران را رقم زد.
وی ادامه داد : با این تفاسیر مقدار کمتری را نسبت به سال های گذشته صادرات داشته ایم و چون ما تولید کننده اصلی در این مورد هستیم الان قیمت زعفران در بازارهای بین المللی، نیز افزایش پیدا کرده است.
اما در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عدم حمایت موثر از زعفران کاران، همچنین هزینه های بالای تولید، جولان دلالان در فصل برداشت و از طرفی جایگاه نامناسب ایران در صادرات مسائلی است که تا کنون حل نشده است.
زعفران محصول استراتژیک کشاورزی ایران است و به حدود ۶۰ کشور جهان صادر می شود اما تاکنون از این ظرفیت استفاده مطلوب به عمل نیامده و بازارهای هدف ایران محدود است، سر و سامان دادن به اوضاع نامناسب آشفته بازار زعفران کشور به رغم تامین ۹۵ درصد زعفران دنیا هدف گذاری جدیدی را می طلبد که با دست به دست دادن همه ارکان زنجیره تولید و صادرات این محصول ارزشمند ، محقق خواهد شد.